BOS Undersökning av Svenskarnas Attityd och Kunskap om Spelbranschen
Vid ett nyligen avslutat lunchseminarium, arrangerat av Branschföreningen för Onlinespel (BOS), presenterades resultaten från en undersökning utförd av oberoende forskningsföretaget Novus. Undersökningen hade som syfte att kartlägga svenskarnas inställning till och kunskaper om den svenska spelbranschen, och resulterade i en insiktsfull analys av hur allmänhetens uppfattningar stämmer överens med verkligheten för dagens spelmarknad.
Genom att omsorgsfullt samla data från en demografiskt diversifierad målgrupp, bestående av svenska individer i åldrarna 18 till 84 år, ger denna omfattande undersökning en detaljerad bild av spelbranschens position i svenska folks medvetande. Med totalt 1054 intervjuer genomförda under en fältperiod från 15:e till 20:e september 2023, erbjuder resultaten en unik inblick i svenskarnas syn på spelindustrin.
Om du dessutom vill se seminariet, som live-streamades via hemsidan, så kan du se hela videon här.
Intressanta punkter från seminariet
I det följande avsnittet kommer vi att belysa några av de mest anmärkningsvärda insikterna från detta seminarium. Dessa inkluderar viktiga avslöjanden om svenskarnas uppfattningar om spelindustrin, deras förståelse för branschen och de gemensamma missförstånd som framkommer.
- Totalt 57% av de tillfrågade svarade att de spelat om pengar under det senaste året. Av denna grupp, så svarade 41% att de spelat om pengar online via en app eller en hemsida.
- Nästan 60% av de tillfrågade trodde att spelbolag var de största köparna av reklam under det senaste året. Faktum är att Fack-kedjor står för en majoritet av medieköp i Sverige, och därefter kommer spelbolag och mediabolag.
- Dessutom upplevde 7 av 10 svenskar att spelbolagen har ökat sina reklamköp under de senaste åren. Även detta är i motsats till hur verkligheten ser ut. Spelbolagens totala kostnader för reklamköp har gått från 7,3 miljarder kronor i 2018, till 3,4 miljarder kronor i 2022. En stor anledning till detta är att den svenska marknaden har tappat många spelare som numera spelar på casinon utan svensk licens.
- På frågan ”hur många procent av den svenska befolkningen tror du lider av ett spelmissbruk”, så var genomsnittsvaret 23%. Även detta är långt ifrån vad statistiken talar för. Enligt den senaste undersökningen från Swelogs från 2021, på uppdrag av Folkhälsomyndigheten, hade 4% av svenskarna problem med spelmissbruk.
Slutsats och tankar kring denna undersökning
Denna undersökning från Novus viser flera intressanta fakta om svenskarnas kunskap om spelbranschen. Först och främst är det tydligt att många svenskar delvis eller helt missat att den svenska casinomarknaden minskar år för år. Många spelare har tröttnat på de hårda regleringarna som råder på spelmarknaden, och gått till utländska casinon för att spela. Dessutom tror svenskarna i allmänhet att spelproblemen i Sverige är större än vad verkligheten visar.
BOS har tidigare gjort en undersökning av kanaliseringsgraden i Sverige. Där undersökte man hur många svenska spelare som valde att spela på svenska casinon, och vilka som spelade på casinon utan svensk licens. Undersökningen visade på en kanaliseringsgrad på endast 72% på online casino-spel. Detta är långt under Spelinspektionens uppskattning av en kanaliseringsgrad på över 90%.