Stockholms Kollektivtrafik Förbjuder Reklam från Spelbolag
Den styrande koalitionen i Region Stockholm (S, C och MP) har beslutat om att nya reklamförbud ska börja gälla när nuvarande reklamavtal för SL går ut år 2026. Efter 2026 förbjuds reklam för casinospel, fossila bränslen och fossilt drivna produkter. Motiveringen till detta beslut är att Stockholms kollektivtrafik ska vara ett hållbart transportmedel. Därför vill man inte att deras fordon ska göra reklam för sådant som inte är hållbart, och motverkar Stockholms hållbarhetsmål. Sedan tidigare förbjuder man reklam för både tobak och alkohol.
Enbart förbudet mot spelreklam väntas enligt SL själva minska intäkterna med ca 20 miljoner kronor. Och med övriga förbud som börjar gälla, kan förlusterna blir så stora som 50 miljoner kronor. Samtidigt ska man digitalisera samtliga reklamytor för att effektivisera systemet, såväl som öka intäkterna.
Moderaterna och BOS kritiska till beslutet
Beslutet att förbjuda särskilda bolag att göra reklam i Stockholms kollektivtrafik har mött stark kritik från både oppositionen såväl som BOS, Branschförening för Onlinespel.
Moderaternas regionsråd, Kristoffer Tamson, ställer sig emot beslutet med följande motivering:
– I ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från vänsterstyrets nedläggningspolitik är det fel att minska intäkterna med 30 miljoner kronor. Det behövs fler intäkter och inte färre.
Samtidigt har BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt publicerat en debattartikel i Expressen, där han uttrycker sitt missnöje med beslutet.
I artikeln framgår ett flertal argument till varför beslutet om att förbjuda spelreklam är omotiverat:
- Spelbolagens stora reklam-köp bidrar till finansiering av samhällsviktig verksamhet.
- Det är problematiskt att ha en reglerad spelmarknad, där licenserade spelbolagens möjlighet att marknadsföra sig på den egna spelmarknaden begränsas.
- Tre av fyra svenskar ägnar sig om spel om pengar i någon form, så att det förekommer reklam för spel om pengar är helt naturligt.
- Att förbjuda licenserade och reglerade spelbolag att göra reklam är att inskränka yttrandefriheten.
Är det en bra idé att stoppa spelreklam?
Att Stockholms regionpolitiker beslutar om att förbjuda spelreklam är kanske mer uppseendeväckande än vad man kan tro. Faktum är att beslutet går emot vad deras egna kollegor i Riksdagen har beslutat. I samband med att den svenska spelmarknaden reglerades, så blev det även tillåtet för svenska spelbolag att marknadsföra sig i Sverige.
Att nu förbjuda spelbolag att köpa reklam på några av de mest offentliga platserna i landet på grund av etiska skäl, är oroande för yttrandefriheten i Sverige. För vem bestämmer egentligen var den gränsen går? Och vad är nästa produkt att förbjuda?
Den svenska spelmarknaden är på många sätt splittrad, och regleringen och ändringen av spel-lagen har inte fungerat felfritt. Över 40% av den svenska marknaden beräknas idag spela på casinon utan licens i Sverige. Den svenska regeringen vill att svenska spelare ska spela måttfullt, och undvika spelproblem. För att nå detta mål inför man hårdare och hårdare restriktioner. Men man kan inte tvinga människor att ändra sina spelvanor. Resultatet blir ofta att svenska spelare tycker att den svenska marknaden är på tok för hårt reglerad, och istället söker sig till andra spelsajter.
Vi på Testarna är rädda för att Stockholms Kollektivtrafik skjuter sig själva i foten med detta förbud. Inte bara går man miste om många miljoner i reklamintäkter – förluster som sannolikt kommer att resultera i högre biljettpriser. Man bidrar också till att minska kanaliseringen i Sverige. Ju färre chanser svenska spelbolag får att synas i media, desto fler spelare kommer att söka sig till olicensierade casinon.