Kundfinans
Kundfinans erbjuder billiga och flexibla lån från 1 000 kr upp till 30 000 kr, där du själv bestämmer hur mycket av krediten du vill använda och hur lång återbetalningstid du vill ha. Företaget drivs av företaget GF Money Consumer Finance, som har funnits på marknaden ända sedan 2007. Med över 14 års erfarenhet i utlåningsbranschen har företagets breda och djupa kunskap överförts till Kundfinans, som i sin tur erbjuder sina kunder bra lånevillkor och blixtsnabba utbetalningar. Med ett kreditlån får du en lättåtkomlig och bekväm buffert, där du kan ansöka om nya uttag från din beviljade kredit när som helst på dygnet.
Kundfinans affärsidé är att erbjuda svenska konsumenter trygga och säkra lån på ett mycket lättillgängligt sätt. Du fyller i ansökningsblanketten direkt deras hemsida och kundtjänsten behandlar din ansökan omedelbart under företagets öppettider. Företaget arbetar ständigt med att upprätthålla marknadens bästa kundservice och har därför utvecklat en mycket kundvänlig hemsida och kundtjänst. På hemsidan kan du chatta direkt med Kundfinans kompetenta kundtjänst, som finns tillgänglig under största delen av dagen från måndag till fredag. Företaget har tack vare sitt kundfokus erhållit ett högt kundbetyg på Trustpilot.com, där svenska kunder hyllar företagets utmärkta service och otroligt snabba utbetalningstider.
Företaget är registrerad och under tillsyn Finansinspektionen, Konsumentverket och Datainspektionen. Detta innebär att företaget garanterar att de sköter sin verksamhet korrekt och att de driver en sund kreditutlåning till sina kunder. Kundfinans är således ett tillförlitligt företag som erbjuder trygga lånevillkor i enlighet med de tre myndigheternas riktlinjer och lagar. När du lånar från Kundfinans behöver du aldrig oroa dig för dolda avgifter eller krångliga avtal. På hemsidan presenteras tydliga priser och lättförståeliga lånevillkor.
Ansöka hos Kundfinans
Du ansöker om ett Kundfinans lån på deras hemsida, där du endast behöver genomgå ett par enkla steg för att skicka in din ansökan. Du börjar med att välja ett önskat lånebelopp från 1 000 kr upp till 30 000 kr och därefter presenteras lägsta delbetalningsbelopp och första betaldag. I nästa steg fyller du i din e-postadress för att kunna skapa ett konto samt väljer ett lösenord som ger dig tillgång till Kundfinans Mina Sidor. Sedan fyller du i dina personuppgifter i form av personnummer, adress, bankkontonummer och mobiltelefonnummer. I det sista steget verifierar du dig via e-legitimation och därefter skickar du in din låneansökan.
Hur fungerar ett kreditlån hos Kundfinans? Att skapa ett konto hos Kundfinans är gratis och du betalar ingen ränta eller avgift på kredit du inte har använt. När du har blivit beviljad en kredit betalas hela krediten ut på ditt konto och du bestämmer själv hur mycket du vill använda av den. Du kan när som helst på dygnet ansöka om nya uttag, så länge du håller dig inom din kreditlimit. Så snart du har utnyttjat kredit kommer du att börja betala tillbaka lånet.
Vad kostar ett lån hos Kundfinans? Du betalar både ränta och avgifter på din använda kredit. Avgifterna består av en uppläggningsavgift om 320 kr samt aviavgifter om 35 kr som tillkommer på varje månadsfaktura. Du kommer även att behöva betala en uttagsavgift om 49 kr för varje kredituttag du gör. Den årliga räntesatsen ligger på 39,3 %, vilket i sin tur ger en månadsränta på 3,3 %. Lånar du exempelvis 15 000 kr som ska betalas tillbaka på ett år, kommer du i slutändan betala tillbaka 20 996 kr inklusive ränta och avgifter. Detta ger en lånekostnad på 5 996 kr. Väljer du samma lånesumma med en återbetalningstid på två år, blir den totala lånekostnaden istället 7 055 kr. Ju längre återbetalningstid, desto mer kostar lånet.
Hur mycket kan man låna från Kundfinans? Du kan låna från 1 000 kr upp till 10 000 kr, dock beviljas förstagångsanvändare en maxkredit på 10 000 kr. Som ny kund kan du däremot ansöka om 30 000 kr, men du behöver börja betala av lånet innan kreditlimiten höjs. I takt med att lånet betalas av höjs din kreditnivå med 5 000 – 10 000 kr per faktura. Detta system har Kundfinans skapat för att skydda på dig och dem själva för eventuella betalningssvårigheter.
När betalas pengarna ut? Har du ansökt om ett lån under Kundfinans öppettider kommer din ansökan att behandlas omedelbart. Är din ansökan godkänd får du vanligtvis tillgång till pengarna inom några timmar om är kund hos Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. För övriga banker kan Kundfinans utbetalning dröja 1–2 bankdagar.
När betalas nya uttag ut? Du kan ansöka om nya uttag när som helst på dygnet och pengarna betalas omedelbart ut till ditt konto om du är kund hos Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. Har du exempelvis blivit beviljad 10 000 kr och vill göra ett uttag på 5 000 kr under helgen, får du tillgång till pengarna direkt. För övriga banker kan uttagen dock dröja 1–2 bankdagar innan du har pengarna på ditt konto.
Hur betalar man tillbaka lånet? Du återbetalar lånet lättast via autogirobetalning, men du kan även välja fakturabetalning om du så önskar. Autogirobetalning sker varje månad den 28:e med ett belopp på 6 % av din återstående skuld, alternativt 350 kr beroende på vilket som är högst. Nackdelen med autogiro är att företaget drar det lägsta återbetalningsbeloppet varje månad, vilket gör att du får en längre återbetalningstid. Detta resulterar i en högre skuld eftersom du i slutändan kommer att betala en högre ränta. Väljer du fakturabetalning bestämmer du själv vilket belopp du vill betala in, så länge du betalar minst 6 % av din totala skuld eller 350 kr.
När man använder Kundfinans
När du ansöker om ett lån på deras hemsida, behöver du genomgå ett par steg för att aktivera ditt Kundfinans login. I ansökningsprocessen skapar du ett lösenord som sedan ger dig tillgång till Kundfinans mina sidor. Ditt användarnamn till Kundfinans logga in är antingen ditt personnummer eller din e-postadress. Du kan även logga in via bankid e-legitimation. Har du glömt ditt lösenord kan du klicka på länken ”Glömt ditt lösenord”, så skickas du vidare till ett formulär där du anger ditt personnummer och mobiltelefonnummer. Därefter skickas ett nytt lösenord ut till din mobil, som du senare kan ändra i Kundfinans Mina Sidor.
I din personliga profil kan du gå in och se din avbetalningsplan och hur mycket kredit du har använt. Du kan även ansöka om nya uttag inom din kreditgräns, som betalas ut direkt till ditt konto om du är kund hos Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. Det är dessutom viktigt att du alltid håller Kundfinans uppdaterade ifall att du har ändrat bostadsadress, mobiltelefonnummer eller bankkontonummer. Dessa uppgifter kan du gå in och ändra på ditt konto på hemsidan. Har din faktura tappats bort bland all skräppost i mejlen, kan du hitta aktuella och betalda fakturor på ditt Kundfinanskonto.
Har du frågor om dina lånekostnader och lånevillkor, rekommenderar vi att du kontaktar Kundfinans kundtjänst. Du kan chatta med dem i realtid på deras hemsida, alternativt ringa in till dem på telefonnummer 08 – 551 10 933 eller skicka ett e-postmeddelande till [email protected]. Kundfinans öppettider är varje vardag kl. 08.00 – 18.00 och på helger är kundtjänsten stängd. Vill du besöka Kundfinans huvudkontor eller få Kundfinans kontakt via post, kan du skriva in till GF Money Consumer Finance, BOX 1306, 751 43, Uppsala.
För och nackdelar
Tar inte UC. En av de främsta fördelarna med Kundfinans är att de inte använder sig av UC när de gör en kreditupplysning på dig. Detta är ganska ovanligt bland företag som erbjuder så pass höga lån, vilket gör Kundfinans till ett perfekt alternativ istället för att ta ett privatlån utan säkerhet. När ett företag använder sig av UC sparas din ansökan i deras register, vilket i sin tur påverkar din kreditvärdighet. Företaget använder sig av det auktoriserade kreditupplysningsföretaget Creditsafe, som aldrig lämnar ut någon information till andra företag eller användare av Creditsafe.
Snabba utbetalningstider. Är du i behov av pengar riktigt snabbt, rekommenderar vi att du lånar pengar från Kundfinans. Företaget samarbetar med så mycket som fem olika banker i Sverige, där du får tillgång till pengarna inom 1–2 timmar efter att Kundfinans har betalat ut dem till dig. För övriga banker kan det dock dröja en dag eller två innan de når kontot.
Flexibla krediter och återbetalningstider. En annan fördel är att Kundfinans erbjuder flexibla krediter och återbetalningstider, vilket gör dem ganska unika i jämförelse med traditionella mobillån och sms-lån. Du väljer själv hur mycket av krediten du vill använda och du betalar tillbaka i din egen takt. Detta är ett perfekt alternativ för dig som inte vet exakt hur mycket pengar du behöver låna på förhand och som har svårt att betala tillbaka ett stort lån snabbt.
Tillgänglig kundservice. Något som vi på testarna.se och företagets kunder är mest nöjda över, är Kundfinans tillgängliga kundservice. Oavsett om du kontaktar dem via mejl, telefon eller chatt kan du alltid räkna med en otroligt snabb respons. Deras kundservice är mycket kompetent och hjälpsam, som besvarar alla tänkbara frågor du har om ditt smslån och dina lånevillkor. Vill du ta ett snabblån hos Kundfinans men är osäker på om du har råd att betala tillbaka hela lånet, kan du även ringa in till kundtjänsten om rådgivning. Då Kundfinans är ett seriöst företag som värnar om ansvarsfull kreditgivning, kommer de inte att rekommendera ett lån hos privatpersoner som inte har rätt ekonomisk förutsättning.
Dyra kostnader. Tyvärr är räntan ganska hög och det tillkommer en hel del kostnader med kreditlån hos Kundfinans. Du behöver både betala uppläggningsavgift och aviavgift och de tar även ut kostnader för varje uttag du gör. Väljer du att alltid betala det lägsta beloppet som anges på dina fakturor, kommer lånet att stå dig dyrt i längden. Är du i behov av pengar riktigt snabbt, är företaget dock ett av de bästa alternativen på marknaden. Försök bara se till att du betalar tillbaka lånet så snabbt som möjligt.
Accepterar ej betalningsanmärkningar. Eftersom Kundfinans driver en ansvarsfull kreditgivning, erbjuder de inga lån till privatpersoner med betalningsanmärkningar sedan tidigare. Medan andra långivare erbjuder ett lägre kreditlån till privatpersoner med betalningsanmärkningar, nekar Kundfinans alla ansökningar oavsett storlek på lånet. Behöver du ett sms lån med betalningsanmärkningar? Kolla då in vår huvudlista för SMS lån för bra alternativ!
Fördelar
- Tar inte UC
- Blixtsnabba utbetalningstider
- Flexibla kreditlån och utbetalningstider
- Tillgänglig och hjälpsam kundservice
Nackdelar
- Dyra kostnader
- Accepterar ej betalningsanmärkningar
Villkor
För att få din låneansökan beviljad måste du ha fyllt 18 år, vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer. Du måste även vara kund hos en svensk bank och ha tillgång till e-legitimation. Detta beror på att ansökningen sker online och företaget kräver att du legitimerar dig via deras hemsida. Kundfinans kommer efter din legitimering göra en sedvanlig kreditprövning på dig via Creditsafe. Du får alltid ett preliminärt besked direkt i skärmen och ett slutgiltigt besked under Kundfinans öppettider. Om de anser att du inte har tillräckligt god betalningsförmåga, kan de erbjuda dig ett lägre belopp alternativt neka din ansökan.
Om Creditsafe inte har tillräckligt mycket information om dig för att avgöra din betalningsförmåga, kan de kräva att du kompletterar din ansökan med ett bankkontoutdrag från ditt lönekonto eller din senaste lönespecifikation. Du väljer förstås själv om du vill överlämna sådana uppgifter till dem, men utan att överlämna de dokument Kundfinans efterfrågar kommer du inte att kunna bli beviljad ett lån.
När du väl har ingått ett avtal med Kundfinans är du skyldig att överlämna de uppgifter och information som de efterfrågar, såsom lönespecifikationer eller kontoutdrag. Ett sådant exempel kan vara om Kundfinans misstänker att du har fått en ändrad ekonomisk situation, som att ha blivit arbetslös eller liknande. Om du inte skulle överlämna de uppgifter företaget frågar om, har de rätt att stoppa framtida utbetalningar av din beviljade kredit.
Tänk på att det är ytterst viktigt att du betalar dina fakturor i tid, annars kan det leda till riktigt dyra kostnader. Har fakturan förfallit kommer Kundfinans att skicka ut en påminnelsefaktura till dig som innehåller det förfallna beloppet plus dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Dröjsmålsräntan ligger på 40 % över den aktuella referensräntan och påminnelseavgiften på 60 kr. Tänk på att du redan betalar ränta på lånet, så med dröjsmålsränta uppgår den totala räntan närmare 80 %. Har du inte betalat din påminnelsefaktura, skickas ärendet vidare till inkasso. Om du inte betalar tillbaka lånet enligt avtalet riskerar du inte bara att bli avstängd från nya kredituttag, utan riskerar även att få betalningsanmärkningar.
Sist men inte minst vill vi även passa på att nämna att det är ytterst viktigt att du alltid lämnar rätt personuppgifter till Kundfinans. Det kan förstås vara lätt att skriva en siffra fel på bankkontonumret, men du måste omedelbart underrätta dem om adressändringar och liknande. Om du inte har gjort det, är det du som ansvarar för konsekvenserna. Du måste även underrätta dem om du har ändrade ekonomiska förhållanden som kan påverka din återbetalning till dem.
Legitimering
Som tidigare nämnt måste du legitimera dig via e-legitimation på deras hemsida. Genom din e-legitimation kan Kundfinans göra en kreditupplysning på dig, eftersom de genom e-legitimationen får tillgång till din inkomst, eventuella lån och låneförfrågningar samt eventuella betalningsanmärkningar. E-legitimation fungerar på samma sätt som ett pass, körkort eller någon annan typ av ID-handling, förutom att legitimeringen sker elektroniskt.
Verksamheten använder sig av bankid som e-legitimationstjänst. Du kan använda bankid på tre olika sätt; via mobilen eller surfplattan, via datorn eller bankid på kort. För att använda mobilt bankid laddar du ner bankids egna app och aktiverar tjänsten genom din internetbank. Där behöver du även tänka ut en sexsiffrig säkerhetskod, som du sedan skriver i för att legitimera dig genom tjänsten. Bankid på dator fungerar ungefär på samma sätt, förutom att du laddar ner en säkerhetsfil från bankids hemsida. För att använda bankid på kort, går du in på bankids hemsida och beställer hem ett kort och en tillhörande dosa till din folkbokföringsadress. Därefter kopplar du in dosan i din dator och aktiverar tjänsten på samma sätt som tidigare förklarat.
Till skillnad från vanliga lösenord och användarnamn, kan du inte få utskickat en ny säkerhetskod till bankid. Har du glömt av din säkerhetskod måste du beställa hem bankid på nytt och genomgå hela aktiveringsprocessen ytterligare en gång. Detta beror på att bankid har tillgång till känsliga data gällande dina personliga uppgifter och vill således inte riskera att någon annan kommer över din säkerhetskod. Att aktivera bankid är dock mycket enkelt och tar sällan längre än 20 minuter att genomföra.